Wegdek Gentstraat

Op 20 november 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken
Gentstraat_beschadiging

Nu de werken aan de Oostrozebekestraat en het nieuwe rond punt stilaan op het einde lopen, had gemeenteraadslid Steven graag eens geïnformeerd wat er zal gebeuren met de Gentstraat na deze werken.
Doordat er heel wat vrachtwagens met een hoger tonnage dan waarvoor de straat werd aangelegd dagdagelijks door de straat rijden, is deze op enkele plaatsen aan herstelling toe.
Ook vinden we het wenselijk om de bewoners, die het de laatste jaren hard te verduren kregen, hierover te informeren.

De vraag van raadslid Steven de Maesschalck was dan ook zeer kort:
  • Wordt de Gentstraat na de werken hersteld en zo ja wanneer zou dit gebeuren?
  • Wordt er meteen ook een gescheiden rioleringsstelsel voorzien?
  • Wordt heel de Gentstraat (vanaf Kortrijkstraat) aangepakt of enkel het deel waar de omleiding was?

Dit was het antwoord van de bevoegde schepen Jan Rosseel:

Rioleringswerken in Gentstraat uitgesteld, wel nieuw wegdek.

De bewoners van de Gentstraat kregen het inderdaad de laatste jaren hard te verduren. Het wegdek is door de grote verkeersstromen op diverse plaatsen ernstig beschadigd. Bij de start van de werken aan de Oostrozebekestraat, onderzocht het Agentschap Wegen en Verkeer samen met de verkeerspolitie en de gemeente hoe men het zwaar verkeer best kon omleiden. Gezien de afstand was een traject via Harelbeke praktisch onhaalbaar is. De Gentstraat bleef het enige mogelijke alternatief. Als compensatie voorzag het Agentschap Wegen en Verkeer in de aanbesteding een luik om de Gentstraat nadien te herstellen.

Gelijktijdig diende Infrax en de gemeente een subsidiedossier in voor rioleringswerken in de Gentstraat tussen de ring en het rond punt met de Oostrozebekestraat. Dit dossier is echter nog niet helemaal rond. Het is voor de gemeente een absolute prioriteit om de Gentstraat na de werken van de Oostrozebekestraat zo snel mogelijk te herstellen. Wij willen opnieuw een leefbare Gentstraat voor de bewoners. Daarom hebben we, samen met Infrax, besloten om de rioleringswerken uit te stellen tot de volgende legislatuur. Ten vroegste dus in 2025. Nu nogmaals de Genstraat helemaal opengooien zou voor de bewoners van het goeie teveel zijn. Enige rust in de straat is zeker welkom. Evenmin is het financieel verantwoord om dergelijk groot rioleringsproject uit te voeren zonder subsidies.

Binnenkort zitten we samen met de verantwoordelijken van AWV en het studiebureau om uit te klaren hoe en wanneer we de Gentstraat kunnen herstellen. Dit zijn werken van relatief korte duur en een beperkte impact. Hoofddoel blijft een aangename Gentstraat met een degelijk wegdek. We bekijken ook wat mogelijk is om de fietsveiligheid te bevorderen. Zodra duidelijk is welke ingrepen zullen plaatsvinden, volgt verdere communicatie.